Khamis, Mei 05, 2011

Menyanyi, Tralala..tralala..!!

La!La!La! Bersuka gembira, menggembirakan hati yang duka lara. Dengan menyanyi aku boleh gembira. Betul kata mendiang Jimi Hendrix, "lagu mempunyai roh tersendiri sehingga ia boleh mendodoi kita hingga tertidur". Aku nak bagitahu yang aku betul-betul minat menyanyi.

Minat menyanyi dengan lagu yang aku minat sangat bercangah. Berbeza rentak. Aku minat lagu rock, aku cinta pada muzik 'Grunge' (ataupun Seatle Sound). Memuja dengan tulisan Eddie Vadder, vokal si Chris Cornell dan petikan gitar si Angus Young cukup membuat aku rock! Ramai lagi pemuzik rock yang aku 'gila'. Bila dengar lagu melayu, si 'Sifu' lah punca aku melagu lembut irama melayu, menulis kias sang puisi dan menyanyi.




Menyanyi yang aku minat, punca mamat nigger 4 orang ni. Menyanyi lagu R&B dan accapella. Minat dari sekolah menengah sampai la sekarang. Macamana aku boleh minat dengan group ni? Aku mula dengar dari album 'Cooleyhighharmony' dengan lagu hit 'End Of The Road'. Lagu yang mempunyai susunan vokal yang mantap dan dari sini aku mula bernyanyi. Bercampur dengan mereka yang berlatih vokal. Mereka yang ada kumpulan, yang serius! Malah kini menjadi artis popular, aku bernyanyi bersama, melenggokkan suara seingin merakamkannya. Aku bukan nak jadi artis rakaman, cuma minat aku menyanyi. Setelah lama mereka teman berlatih sudah tiada, melalak aku keseorangan.


Karaoke, salah satu tempat aku menguji vokal aku. Tempat gembira bersama kawan tapi dalam hati masa inilah untuk berlatih. Aku sering menyanyikan lagu dari 'Anuar Zain', bagi aku antar penyanyi mempunyai vokal yang mantap. Ahh! Aku peduli apa orang nak cakap dia 'FLU' ke, apa ke. Lagu-lagu dia sedap dan yang penting mencabar vokal seseorang penyanyi yang menyanyikan lagu beliau. Lagu hit terbaru 'Sedetik Lebih', soundtrack dari filem 'Merong Mahawangsa'. Bagi aku Anuar Zain saja mendendangkan lagunya itu dengan melodi yang agak susah untuk orang lain nyanyi.

Sekarang aku hanya menyanyi, mendendang dan melalak... Bukan hobi, tapi sekadar menyanyi...

Tralala..tralala..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan